- Nederlanders tasten dieper in de buidel voor Sinterklaas dan vorig jaar.
- De gemiddelde uitgave voor Sinterklaascadeaus komt dit jaar op 129 euro, stelt lootjestrekken.nl na onderzoek onder duizend mensen.
- Maar er wordt wel op de prijzen gelet en Nederlanders kiezen vaker voor aanbiedingen en huismerken.
- Lees ook: Deflatie? De prijzen van deze 10 producten zijn wel fors duurder geworden: van brood en vis tot stadsverwarming
Nederlanders geven meer geld uit aan sinterklaascadeaus dan vorig jaar. Waar in 2022 het gemiddelde bedrag voor cadeaus 114 euro was, is dat dit jaar 129 euro, een stijging van gemiddeld 13 procent.
Dat stelt lootjestrekken.nl na onderzoek onder duizend mensen.
“Ondanks de hogere kosten voor levensonderhoud is de Nederlander nog steeds bereid geld uit te geven aan deze traditie”, aldus lootjestrekken.nl-oprichter Arjan Kuiper.
“Sinterklaas blijft een belangrijk onderdeel van onze cultuur.” Volgens het onderzoek viert de helft van de volwassenen in Nederland Sinterklaas.
Vaker aanbiedingen en huismerk
Bij het kopen van snoepgoed letten consumenten wel meer op de prijzen, aldus de branchevereniging voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten, VBZ.
Volgens de belangenorganisatie kiezen zeven op de tien consumenten dit jaar voor aanbiedingen, pakken ze vaker een huismerk of bezoeken discounters.
Het vaakst kiezen Nederlanders voor pepernoten, kruidnoten of chocoladeletters. Onder 45-plussers is de gevulde speculaas favoriet, stelt de VBZ op basis van een peiling onder 6500 mensen.
De meeste Nederlanders vieren pakjesavond dit jaar weer op 5 december, volgens lootjestrekken.nl.